Rotorua: Okere Falls, Whakarewarewa (4&5 maart) - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Alie en Tessa - WaarBenJij.nu Rotorua: Okere Falls, Whakarewarewa (4&5 maart) - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Alie en Tessa - WaarBenJij.nu

Rotorua: Okere Falls, Whakarewarewa (4&5 maart)

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Alie en Tessa

04 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Op de weg richting Rotorua kwamen we opeens een bordje tegen met Okere Falls. Omdat we al wel een beetje moe waren van het auto rijden besloten we hier heen te rijden om de waterval te bekijken. Na een wandeling van een klein halfuurtje door een bosrijk gebied met zoals gewoonlijk het geluid van vele krekels en af en toe wat vogeltjes kwamen we bij een schitterende kleine waterval. Na hier even gekeken te hebben liepen we terug naar de auto om onze weg naar Rotorua te vervolgen.
Op onze laatste avond in Oakland backpackers lodge hadden we verschillende hostels in Rotorua gemaild met de vraag of ze nog slaapplekken hadden. Omdat we 's ochtends nog maar van één hostel antwoord hadden, besloten we bij Rotorua te stoppen bij de MacDonalds; niet omdat we dat eten zo lekker vinden maar omdat we wisten dat bij de MacDonalds altijd gratis WiFi is. Op het moment dat we de auto uitstapten roken we meteen de stinkende lucht dat in Rotorua en rondom het meer van Rotorua hangt; namelijk de geur van rotte eieren door de zwavel van de hot springs. Na twee goedkope ijsjes besteld te hebben konden we even de mail checken om te kijken of hostels gereageerd hadden. Helaas zat alles vol en besloten we verder te googlen naar beschikbare hostels. We vonden nog twee bedden vrij bij RockSolid Backpackers en besloten daarom ze op te bellen. Gelukkig waren de twee bedden inderdaad nog vrij, het enige nadeel was dat het twee bedden waren op twee verschillende female dorms (slaapzalen). Omdat we toch echt een slaapplek nodig hadden besloten we dit te doen. Na ons hostel te hebben gevonden boekten we meteen een kamer voor de volgende dag, dit keer wel een twee persoons slaapkamer. 's Avonds hebben we nog even wat boodschapjes gedaan, lekker gekookt in de grote keuken bij het hostel, besloten we de dag erna naar Whakarewarewa village te gaan en hebben we daarna nog even een wandelingetje gemaakt door de stad.
Na ons ontbijtje te hebben gehad gingen we de volgende dag te voet naar Whakarewarewa, een kleine drie kilometer van ons hostel vandaan. Om 5 voor 10 kwamen we aan bij het dorp, net op tijd voor de 10 uur tour. Whakarewarewa, officiële naam: Te Whakarewarewatanga O Te Ope Taua A Wahiao, is een Maori dorp opgezet tussen de hot springs. Gedurende de tour kregen we veel informatie over hoe Maori de warmte van de hot springs gebruikt om te leven. Zo hebben ze kuilen gegraven waarin ze eten (bijv. vlees en groenten) stoppen om eten te bereiden. De warmte komt dus echt uit de grond. Het effect is vergelijkbaar als dat van een oven. De hot springs varieerden tussen een temperatuur van 60 - 120 graden. In een hot spring kunnen ze in 5 minuten een zak vol maïskolven gaarkoken. Ook worden ze gebruikt na het slachten van een kip. Door een kip er even in te laten weken laten de veren bij het plukken sneller los. De Maori hadden ook een heel systeem ontwikkeld waarbij het water van de hot springs richting in de grond geplaatste badkuipen loopt. Door deze 's middags al te laten vollopen is er 's avonds, wanneer de toeristen wegzijn, de mogelijkheid voor bewoners om te badderen. De tour bracht ons ook langs langs een plek waarvandaan geisers te zien zijn. Toevallig waren de geisers op het moment dat we er waren net aan het spuiten! De gids vertelde ons dat bij verschillende grote geisers op bepaalde tijdstippen soda in het water wordt gedaan om de geisers te doen spuiten. Maar deze wat gelukkig geheel natuurlijk! De tour bracht ons ook naar het dorpshuis en de gids vertelde ons hier dat er ooit een discussie is geweest binnen het dorp over welk geloof de bewoners moesten naleven. In het dorp waren namelijk twee keren op een gegeven moment, de anglicaanse en de katholieke kerk. Omdat de discussie maar niet ophield heeft de dorpsoudste ooit de bevolking bij elkaar geroepen en letterlijk de groep in tweeën opgedeeld en elke groep als aanhangers van één van de twee kerken benoemd. Na het einde van de tour konden we direct doorlopen naar een Maori show, waarin een aantal van de Maori die werkzaam waren in het dorp een voorstelling gaven van enkele muzikale gebruiken en dansen. Zo zagen we een paar shows met pois, een Maori lovesong en werd de traditionele Haka, ook wel bekend als de oorlogsdans van de Maori, opgevoerd. Het doel van alle imponerende gezichtsuitdrukkingen en houdingen van Maori strijders gedurende de Haka is omdat zij op deze manier de tegenstanders zo probeerden te imponeren, dat ze te bang waren om ten strijde te trekken. Na het culturele optreden hebben we nog even gewandeld door het park langs verschillende andere heet water bronnen en hebben we tot slot genoten van een heerlijk stukje mais, vers gekookt in het hete water van de bronnen. Op de terugweg liepen we nog even langs het informatiepunt van het dorp, waar we een korte introductie kregen over de weefgebruiken van de Maori. Zo leerden we dat het maken van een Maori rok ongeveer 3 maanden duurt en dat er heel veel verschillende processen bij betrokken zijn.
Na onze leerzame dag bij de Maori liepen we terug naar ons hostel. Omdat onze voeten nog steeds niet hersteld waren van de blaren waren we allebei wel toe aan even lekker niksen. Terug in het hostel boekten we de kamer nog een dag extra, omdat we nog niet klaar waren in de omgeving. Daarna hebben we genoten van een heerlijke couscous salade, kregen we nog allemaal positieve verwonderingen van het vrouw in het hostel over hoe geweldig het is om als moeder en dochter zo'n avontuur aan te gaan en gingen we daarna lekker in onze eigen kamer rustig aan doen en kletsen met het thuisfront.